سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

بزهکاری پدیده اجتماعی جهانی است که معمولاً برای جرایم نوجوانان زیر 18 سال به کار برده می شود. گرچه، جوامع گوناگون برحسب وضعیت اقتصادی و اجتماعی خود با انواع متفاوتی از آن روبه رو هستند. در همه جوامع انسانی اصطلاح بزهکار در مورد افرادی به کار برده می شود که اعمال خلاف قانون یا موازین مذهبی آن جامعه انجام می دهند. با توجه به این که احکام در جامعه های گوناگون متفاوت است، فرد متخلف در یک جامعه، ممکن است در جامعه دیگر از تخلف مبری باشد.

در کشور ما بزهکاری به مجموعه کل جرایمی گفته می شود که در صورت ارتکاب، مجازات هایی از قبیل قصاص، دیات، حدود و تعزیزات را در پی دارد.

ادامه مطلب...


      
آسیب‌هاى اجتماعى بسیارى نوجوانان را تحت‌تأثیر قرار مى‌دهد و باعث کجروى‌هاى رفتارى مى‌گردد.
    دوستان ناباب
هرگاه نوجوان در محیط خانوادگى خود داراى پدر و مادر و اطرافیان دلسوز و مهربان نباشد طبیعتاً احساس بدبختى نموده، سعى مى‌کند خود را از محیط خانوادگى دور ساخته، خلاء درونى خود را در محیط‌هاى خارج از خانواده پر نماید. وقتى محیط خانواده آکنده از مشاجرات و اختلافات باشد نوجوانان از آن بیزار گشته، به‌سوى کوچه و خیابان کشیده مى‌شوند و غالباً افراد ناباب و شیطان‌صفت این‌گونه نوجوانان را به دام خود اسیر مى‌نماید. معمولاً این‌گونه نوجوانان به‌صورت گروهى نیز در اماکن عمومى مثل پارک‌ها، کوچه‌ها، سینماها و... فراوان دیده مى‌شوند. تأثیر بد چنین معاشرت‌هائى بر نوجوانان غیرقابل انکار است. در این‌گونه گردهمائى‌ها و معاشرت‌ها متأسفانه ایده‌هاى منحط افراطى که بیشتر به تقلید از الگوهاى غربى ریشه گرفته است باعث مى‌شود تا این گروه، موازین اخلاقى را زیر پا گذاشته، و در خانه‌هاى خود مجالسى تشکیل بدهند و در آن محل دست به اعمال ضد مذهبى و اخلاقى و اجتماعى بزنند.
ادامه مطلب...

      
در بین عوامل محیطى که کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار مى‌دهد محیط خانوادگی، روابط والدین و اعضاء خانواده، الگوهاى رفتارى والدین و در کل جوّ روانى حاکم بر خانواده بیش از هر عامل دیگرى تعیین‌کننده? رفتار محسوب مى‌گردند. آمارهاى موجود نشان مى‌دهد که اغلب نوجوانان بزهکار متعلق به خانواده‌هائى هستند که از وضعیت‌ فرهنگى خوبى برخوردار نیستند. مثلاً در این خانواده‌ها نبودِ روش تربیتى صحیح، اختلافات خانوادگی، نفاق و کدورت بین اعضاء خانواده، جدائى و طلاق بسیار دیده مى‌شود.
    تقلید
در بعضى از خانواده‌هائى که نوجوانان بزهکار دارند شاهد این مسئله هستیم که خود پدر و یا مادر نیز این‌گونه رفتارهاى ضد اجتماعى را دارا مى‌باشند. با توجه به سابقه این‌گونه خانواده‌ها دیده مى‌شود که فرزندان از دوران کودکى چنین اعمالى را از پدر و مادر خود یاد بگیرند و هیچ‌گونه توضیحى از جانب فرد دیگر مبنى بر اینکه چنین رفتارهائى خلاف قوانین اجتماعى است و مجازات قانونى را در بردارد را نشنیده باشند. در چنین مواردی، والدین که خود الگوهاى بسیار مؤثر رفتارى براى فرزندان خود مى‌باشند در واقع "بزه" را به فرزندان خود مى‌آموزند (مثلاً مشاهده پدرى که خود به‌نحوى با مواد مخدر سر و کار دارد).
ادامه مطلب...

      
قبل از اینکه به ذکر ویژگى‌هاى شخصیتى نوجوانان بزهکار بپردازیم، لازم است مختصرى در مورد اجزاء مختلف شخصیت توضیح دهیم. به عقیده? روانکاوان مهم‌ترین عناصر سازنده? شخصیت عبارتند از:
 
- "نهاد" شامل تمام کشمکش‌ها، انگیزه‌ها و غرایز است، این غرایز در کودک، هنگام تولد به‌صورت مادرزادى وجود دارد و او آنها را با خود به دنیا مى‌آورد. پس کودک در هنگام تولد فقط داراى نهاد است. انگیزه‌هاى نهاد بر اصل لذّت استوار مى‌باشند.
 
- "خود" بخش دیگرى از شخصیت انسان مى‌باشد که نقش واسطه‌اى عاقل را دارد که از یک طرف میان نهاد و واقعیت‌ها و از طرف دیگر بین نهاد و فراخود (وجدان اخلاقی) میانجیگرى مى‌کند. "خود" واقعیت‌هاى بیرونى موجود را ارزیابى مى‌کند و با شناخت جنبه‌هاى مفید آن، براى ارضاء تمایلات نهاد طرح‌ریزى و آزمایش مى‌کند. همچنین لازم به تذکر است که "خود" تمایلات نهاد را طورى تغییر مى‌دهد که قابل تطبیق با ارزش‌هاى اجتماعى شود و با ملاک‌هاى و معیارهاى وجدان اخلاقى هماهنگ شده باشد و در نتیجه قابلیت ارضاء داشته باشد. مثلاً در ماه مبارک رمضان فرد روزه‌دار، تمایل به خوردن را که انگیزه‌اى است نشأت گرفته از نهاد، با توسل به معیارهاى اخلاقی-مذهبى (فراخود) مهار کرده و از خوردن غذا امتناع نموده و به ارضاء انگیزه‌هاى معنوى خود تحقق مى‌بخشد.
 
- "فراخود" بخش دیگرى از شخصیت انسان است. فراخود در حقیقت پلیس باطنى هر فرد مى‌باشد. تمام بکن و نکن‌ها، امر و نهى‌ها، اخلاقیات، معنویات، ارزش‌هاى منع‌کننده و غیره در فراخود قرار دارند. هر فردی، از فراخود دستور مى‌پذیرد که انجام چه اعمالى "گناه" محسوب مى‌شود و نباید انجام داد و انجام چه نوع اعمالى صحیح است و باید انجام داد.
ادامه مطلب...

      
هر نوع رفتارى که با قانون جامعه، درگیر باشد و مجازاتى براى آن تعیین شده باشد بزهکارى نامیده مى‌شود و فردى را که مرتکب بزه(1) شده باشد مأموران دولت حق دارند وى را دستگیر نموده، تحویل مقامات مربوط دهند. بزهکارى به رفتار ضداجتماعى گفته مى‌شود. رفتارى که باعث دخالت در حقوق دیگران، بر هم زدن رفاه جامعه و یا خود شخص شود. به‌عنوان مثال مى‌توان سرقت، استفاده از مواد مخدر، فروش مواد مخدر، قتل، فحشاء، اذیت و آزار رسانیدن به دیگران را از جمله رفتارهاى بزهکارانه نام برد.
 
(1) . بزه به عملى گفته مى‌شد که خلاف قانون و مقررات اجتماعى باشد. این واژه در مورد کودکان و نوجوانان به کار مى‌رود و براى بزرگسالان از واژه جرم استفاده مى‌شود.
 
از اواخر قرن نوزدهم ارتکاب رفتارهاى بزهکارانه از جانب کودکان و نوجوانان در کشورهاى بزرگ صنعتى بیشتر جلب توجه نموده است. در مورد علت بزهکارى عقاید مختلفى ابزار شده است. بسیارى از جامعه‌شناسان، روانشناسان، جرم‌شناسان و روان‌پزشکان معتقد هستند که هرچه جوامع به سمت تکامل صنعتى و مادرى پیش بروند و از "معنویت" دور شوند به همان نسبت نیز تبهکاری، قانون‌شکنی، بزهکارى و ارتکاب اعمال ضدّ اجتماعى بیشتر مى‌شود. همچنین این عقیده عنوان مى‌شود که "سستى اعتقادات مذهبی" و فرو ریختن اعتقادات و ضعف اخلاقیات باعث ضعف "وجدان" یا پلیس باطنى فرد گشته، ارتکاب به اعمال ممنوع را بیشتر مى‌سازد.