سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا خودکشی ؟ ( قسمت چهارم)

 

آگاهی از نشانه های قبل ازخودکشی بسیار مهم است . چون اگر این نشانه ها را در فردی متوجه شدیم به سادگی از کنار آن نگذریم بلکه با دقت ، مواظب و مراقب وی باشیم و در صورت لزوم او را برای مصاحبه روانی آماده کنیم و یا موضوع را با یک مشاور متخصص مطرح و راهنمایی لازم را دریافت نماییم، و یا برای اقدامات پیشگیرانه و درمان ، آنچه را که لازم است انجام دهیم . مهم ترین نشانه های قبل از خودکشی عبارت اند از :

1- معمولاً فرد در فکر پایان دادن به زندگی خود است ؛ اغلب در فکر فرو می رود ؛ نسبت به خود و زندگی واطرافیان بی توجه و بی تفاوت می گردد.

2- فردی که می خواهدخودکشی کند، گاهی در صحبت های خود به این نکته اشاره می کند و یا اظهار می دارد که در آینده ممکن است حضور نداشته باشد ( با بیان جملاتی مثل این که " اگر من در بین شما نباشم شما چه خواهید کرد"؟ )

3- آنچه را که اغلب دوست داشته و مورد علاقه او بوده است و برای به دست آوردن آن تلاش فراوان و زحمت زیادی کشیده ، به دیگران می بخشد.

ادامه مطلب...


      

چرا خودکشی ( قسمت سوم )

 

در قسمت قبل به عللخودکشیپرداختیم . اینک در ادامه می خوانیم...

در خودکشی به این نکته باید اشاره نمود : فردی که خودکشی می کند از مشکلی غیر قابل حل و فشار روانی فرار می کند و به سوی آرامشی می رود که احساس می کند با خودکشی به آن دست خواهد یافت .

علاوه بر آنچه که گفته شد در مورد خودکشی می توان به نکات زیر اشاره نمود:

ادامه مطلب...


      

چرا عده ای دست به خودکشی می زنند؟ ( قسمت دوم )

 

 

در قسمت قبل مسئله خودکشی را از دیدگاه های مختلف  بررسی کردیم . اینک در ادامه می خوانیم...

 

علل خودکشی

- اختلالات روانی : از جمله  ا عتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی ، بیماری افسردگی ، بیماری اسکیزوفرنیا ( نوعی بیماری وخیم روانی که فرد دچار توهم و هذیان می گردد)، حملات اضطرابی  شدید توأم با ترس و وحشت ، ترس های مرضی ، حالات خشم ، و عصبانیت  های ناگهانی .

آمار نشان می دهد که 95 %  از افرادی که خودکشی می کنند دچار اختلال روانی هستند، از جمله 80 %  بیماران افسرده ، 10 %  بیماران  ا سکیزوفرنی ، 5 %  افرادی که دچار زوال عقل و حالات هذیانی هستند خودکشی می کنند.

ادامه مطلب...


      

 

خودکشی

(واستعینوا بالصبر و الصلوة ...) سوره مبارکه بقره/ آیات شریف 445 و 153

 

قدمت "خودکشی" به اندازه قدمت خود انسان است. در سراسر تاریخ مکتوب بشر، به اقدام انسان برای از میان بردن خود اشاره شده است که از آن جمله می توان به داستان خودکشی "آژاکس" در ایلیاد هومر اشاره کرد. (1) 

تقریباً هیچ جامعه ای را نمی توان یافت که اقدام به خودکشی در آن به وقوع نپیوندد. توجه کنید که "اقدام به خودکشی" با "خودکشی موفق" تا حدودی متفاوت است، به عنوان مثال ثابت شده است که خودکشی های جدی و مصمم که معمولاً از روش های جدی و خشونت آمیز(مثل پرت کردن خود از ساختمان های مرتفع، حلق آویز کردن، بریدن رگ یا استفاده از گلوله و ...) صورت می گیرد، عمدتاً در مردها و در سنین بالا و با موفقیت به وقوع می پییوندد.

در عوض "اقدام به خودکشی" به شیوه تهدید آمیز یا نمایشی و با استفاده از روش های کم خطرتر مثل مصرف دارو، بیشتر در خانم ها و در سنین جوانی شایع است و کمتر به موفقیت می انجامد. هر چند که در موارد تهدید و اقدام نمایشی به خودکشی نیز باید مسئله را کاملاً جدی گرفت، چرا که 70 تا 80 درصد کسانی که خودکشی موفق می کنند، قبلاً نیت خود را با کسی در میان گذاشته اند که البته مورد توجه قرار نگرفته است. (2)

ادامه مطلب...


      

خودکشی مهمترین معضل جهان نیست اما، افزایش 60 درصدی این آسیب اجتماعی ظرف چند دهه اخیر نگرانی هایی را برای جهانیان به وجود آورده است. به طور متوسط درهر دقیقه 1/4 نفر در جهان بر اثر خودکشی می میرند و نرخ اعلا م شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO)   برای خودکشی 16 نفر از هر صدهزار نفر است.
براساس آمارهای جهانی خودکشی در بیشتر کشورها سومین عامل مرگ ومیرجوانان ونوجوانان و به طور کلی هشتمین عامل مرگ و میر در دنیاست. آمارهای هشدار دهنده در این زمینه است که باعث شده به پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی و انجمن بین المللی پیشگیری از خودکشی از سال 2003  روز 10 سپتامبر به عنوان «روز جهانی پیشگیری از خودکشی» نامگذاری شود. انتخاب روزی جهانی برای پیشگیری از خودکشی یکی از اقدامات بین المللی برای کنترل و کاهش این آسیب اجتماعی بوده است. 
به جز این، نهادهای بین المللی تاکید فراوانی روی انجام تحقیقات تخصصی و کاربردی ایجاد حساسیت در مورد خودکشی و در نهایت تدوین برنامه های ملی و بین المللی به منظور کنترل و کاهش این آسیب اجتماعی دارند.
آمارهای رسمی حاکی از این است که نرخ خودکشی در ایران شش نفر از هرصد هزار نفر است. با این وجود و از آنجا که وقوع حتی یک خودکشی تاثیر روانی واجتماعی زیادی روی افراد و جامعه می گذارد و از طرف دیگر ما هنوز برنامه مدونی برای کنترل و کاهش این آسیب اجتماعی نداریم، باید سازمان های اجتماعی توجه بیشتری به این امر نشان دهند و هرچه زودتر طرح ملی پیشگیری از خودکشی را تدوین کنند.

ادامه مطلب...