سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آسیب‌هاى اجتماعى بسیارى نوجوانان را تحت‌تأثیر قرار مى‌دهد و باعث کجروى‌هاى رفتارى مى‌گردد.
    دوستان ناباب
هرگاه نوجوان در محیط خانوادگى خود داراى پدر و مادر و اطرافیان دلسوز و مهربان نباشد طبیعتاً احساس بدبختى نموده، سعى مى‌کند خود را از محیط خانوادگى دور ساخته، خلاء درونى خود را در محیط‌هاى خارج از خانواده پر نماید. وقتى محیط خانواده آکنده از مشاجرات و اختلافات باشد نوجوانان از آن بیزار گشته، به‌سوى کوچه و خیابان کشیده مى‌شوند و غالباً افراد ناباب و شیطان‌صفت این‌گونه نوجوانان را به دام خود اسیر مى‌نماید. معمولاً این‌گونه نوجوانان به‌صورت گروهى نیز در اماکن عمومى مثل پارک‌ها، کوچه‌ها، سینماها و... فراوان دیده مى‌شوند. تأثیر بد چنین معاشرت‌هائى بر نوجوانان غیرقابل انکار است. در این‌گونه گردهمائى‌ها و معاشرت‌ها متأسفانه ایده‌هاى منحط افراطى که بیشتر به تقلید از الگوهاى غربى ریشه گرفته است باعث مى‌شود تا این گروه، موازین اخلاقى را زیر پا گذاشته، و در خانه‌هاى خود مجالسى تشکیل بدهند و در آن محل دست به اعمال ضد مذهبى و اخلاقى و اجتماعى بزنند.


  فیلم‌هاى مبتذل
سینما و تلویزیون به واسطه? جذابیت خاصى که براى نوجوانان دارد اگر فیلم‌هاى نامناسبى را ارائه نماید اثرات عمیق و مخرّب روحى و تربیتى بر نوجوانان مى‌گذارد و همچنین عکس این مورد نیز صادق است. یعنى سینما و تلویزیون با پخش برنامه‌هاى مفید اجتماعى و تربیتى مى‌تواند نوجوانان را به سمت هدف‌هاى عالى و انسانى رهبرى نماید. البته باید تذکر داده شود که خوشبختانه در مملک اسلامى ما تلویزیون و سینما نقش تربیتى و آموزشى خود را در این زمینه ایفاء مى‌کند و از نشان دادن فیلم‌ها و سریال‌هاى مخرّب امتناع مى‌ورزد. ولى متأسفانه در بعضى از خانواده‌ها، فیلم‌هاى مبتذل ویدیوئى وجود دارد و یا فیلم‌هائى که از طریق ماهواره پخش مى‌شود که مناسب آنها نیست، ولى نوجوانان را جذب خود مى‌نماید و تأثیر بسیار منفى را بر رفتار نوجوانان به‌جا مى‌گذارد.
 
فیلم‌هائى که صحنه‌هاى قتل، غارت، راهزنی، تجاوز، کشتار و انواع انحرافات را نشان مى‌دهد، مسلماً تأثیر منفى و بدآموزى‌هاى بسیارى را براى نوجوانان به همراه مى‌آورد. نوجوانان هنوز در مرحله‌اى از رشد شناختى و ذهنى نیستند که بتوانند نتایج اخلاقى بعضى از فیلم‌هاى جنائى را درک جنائى دست به انجام بعضى از اعمال مى‌زنند که قهرمان یک فیلم مرتکب شده بوده است.
 
فیلم‌هاى مبتذل به دو گونه مستقیم و غیرمستقیم بر ذهنیّت نوجوان تأثیر مى‌گذارند. در مرحله? تأثیر مستقیم، نوجوان با دیدن صحنه‌ها و اتفاقاتى که در فیلم مى‌بیند گرایش به ارتکاب "اعمال ضد اجتماعی" پیدا نموده، دست به انجام عمل نیز مى‌زند. در مورد تأثیر غیرمستقیم فیلم باید گفته شود که بعضى از فیلم‌ها تحریکات بسیارى را در نهاد نوجوانان ایجاد نموده، اندیشه‌هاى ارتکاب جرم را در وجود آنها مى‌پروراند. در این موارد، جرم فوراً به وقوع نمى‌پیوندد بلکه این تفکرات در ضمیر ناخودآگاه فرد باقى مى‌ماند تا شرایط مساعد ظهور آنها فراهم گردد.
 
البته همان‌طورى که قبلاً اشاره شد، باید بگوئیم که سینما، تلویزیون و فیلم را نمى‌توان به‌طور مطلق محکوم نمود. اولاً که در بعضى از نوجوانان گرایش و زمینه‌هاى انحرافى و بى‌بند و بارى‌هاى خانوادگى ممکن است وجود داشته باشد و فیلم به‌عنوان یک عامل به ظهور رساننده? زمینه‌هاى منفى تلقى گردد. در ثانى فیلم‌هائى که با نشان دادن الگوهاى مذهبی، اخلاقى و همچنین وقایع تاریخى و ملى باعث الگوپذیرى صحیح در نوجوانان شده، روح شهامت، شجاعت و میهن‌پرستى را در آنها تقویت مى‌نماید، نه تنها اثرات منفى را به دنبال ندارد بلکه تبعات بسیار مثبتى را براى بینندگان به همراه خواهد داشت.
    نشریات نامناسب
بعضى از نشریات و مطبوعات نیز مى‌توانند اثرات شومى را بر نوجوانان به‌جا گذارند. کتاب‌هائى که مشکلات و انحرافات اخلاقى را مطرح مى‌سازند و همچنین مسائل انحرافى اگر در روزنامه‌ها با حالات هیجان‌انگیز مطرح شوند اثرات عجیب و عمیقى را بر ذهن ساده نوجوانان باقى مى‌‌گذارند. زیرا نوجوانان در این سن خود را با قهرمانان داستان‌ها همانند نموده، مرتکب رفتارهاى ضد اجتماعى مى‌گردند. بنابراین نظارت شدید و همه‌جانبه بر روى نشریات از سوى افراد صاحب صلاحیت مخصوص نوجوانان ضرورى تشخیص داده مى‌شود.


مطلب بعدی : دانلود کتاب آسیب های اجتماعی