سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ناهنجاری های اجتماعی که ناشی از رفتارهای مغایر با قانون، عرف و اخلاق جامعه است، هرچند در نگاه اول ریشه هایی در اقتصاد، فقر، بی سوادی، آشفتگی های خانوادگی و سایر مبانی دیگر دارد، اما کالبدشکافی بزهکاری های اجتماعی بدون عنایت به ریشه های رفتاری و روان شناختی آنها فقط مدیریت انتظامی و قضایی جامعه را در مسیر مقابله و برخورد پلیسی قرار می دهد.

امروز زندان های کشور ما دو و نیم برابر ظرفیت فیزیکی خود، انسان در خود جا داده اند. بیش از 1600 مصداق مجرمانه در قوانین ما وجود دارند که اکثریت آنها مجازاتی غیر از زندان ندارد. بر اساس پژوهش ها و مطالعات انجام شده تصور می کنم بدون ریشه یابی های رفتاری و روانی و خشکاندن اینگونه مبانی نخواهیم توانست به طور کامل و یا حتی مطلوب با جرایم مقابله کنیم.

در اولین مورد به یکی از جرایم اجتماعی که اقدام علیه اموال مردم تلقی می شود نظری می اندازیم. امیدوارم این حرکت توسط پژوهش گران مخصوصا دانشجویان رشته های علوم اجتماعی تداوم یابد.

سرقت و دزدی در شکل های مختلف همواره باعث آزارهای روانی و زیان های مادی شهروندان جامعه بوده است. از دله دزدی تا دزدی لوازم اتومبیل و خود آن، سرقت های مسلحانه و خشن همه در قالب سرقت قرار می گیرند که خطرات و ناهنجاری های اجتماعی آنها در همه زمان ها انسان را تهدید می کرده است.

ادامه مطلب...


      

بهترین راهکار پیشگیری از سرقت در جامعه

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان شفت گفت: تقویت اعتقادات و ایجاد ایمان راستین در بین مردم به ویژه نسل جوان بهترین راهکار پیشگیری از سرقت در جامعه است.

قانون- سرهنگ پاسدار فرداد فکوری عصر چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگاران  رسانه ها افزود: توجه اساسی و واقعی به مسائل اقتصادی جامعه، فقرزدایی،  ایجاد اشتغال پایدار و تعادل اقتصادی در یک جامعه و برنامه‌ریزی صحیح اقتصادی از دیگر راهکارها در این زمینه است.

به گزارش مهر، وی اظهارداشت: از دیگر روش ها می توان به  جلب نظر خانواده‌ ها به عواقب و مصیبت ‌های ناشی از اختلا‌فات خانوادگی به ویژه طلا‌ق، عدم مراقبت و کنترل فرزندان و ضرورت توجه به امور آنان، توجه اساسی به امر توسعه ورزش، پیشگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و  مبارزه جدی با بیکاری کاذب که ناشی از وجود مشاغلی همچون دستفروشی، سیگارفروشی و تکدی‌گری در جامعه است را نام برد.

فرمانده نیروی انتظامی شفت گفت: آموزش عمومی ‌در مورد راه ‌های پیشگیری از سرقت و افزایش مراقبت ‌های حفاظتی و ایمنی،  آموزش راه‌ های افزایش ضریب حفاظت در مورد وسایل نقلیه و مکان‌ های مختلف،  برنامه‌ریزی و تدوین جزوه ‌های آموزشی ویژه برای مکان‌ هایی که بیشتر در خطر سرقت هستند، جلب همکاری ساکنان محل و مسئولا‌ن و ایجاد ارتباط دائمی با بانک ‌ها، مغازه ‌ها و شرکت ‌های گوناگون، افزایش تعداد گشت ‌های شبانه پلیس در مناطق آلوده به سرقت از دیگر راهکار ها است.

وی در ادامه از دستگیری دو برادر سیم برق دزد در حین سرقت در این شهرستان خبر داد و افزود:  با گزارش  مردمی مبنی بر سرقت کابل برق، کارآگاهان آگاهی این فرماندهی بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

فکوری اظهارداشت: کارآگاهان با تحقیقات نامحسوس پلیسی به دو برادر در این راستا مشکوک شده و با زیر نظر گرفتن " بهرام " و " بهروز " آنان را حین  بریدن سیم برق دستگیر کردند.

وی همچنین  با اعلام اینکه این متهمان در تحقیقات تکمیلی پلیس به سرقت سیم برق اعتراف کردند از مردم این شهرستان خواست هرگونه ناهنجاری را به مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع دهند



      

 

 

عوامل مؤثر در سرقت و راه‌های پیشگیری از آن
عوامل مؤثر در سرقت و راه‌های پیشگیری از آن

نویسنده: محمدرضا دلا‌وری

اشاره:

سرقت یکی از جرایم مهم جوامع و عملی است که تقریباً در تمامی‌کشورها دیده می‌شود. این جرم در گذشته‌های دور نیز وجود داشته و به اشکال مختلف صورت می‌گرفته است.

سرقت در زمان‌های متفاوت و در جوامع مختلف تغییر نموده است؛ اما موضوعی که از ابتدای پیدایش سرقت تاکنون ثابت مانده، زشتی و مذموم بودن ماهیت آن است که همواره با مرتکب این جرم برخورد و مقابله شده است.ازاین‌رو در این نوشتار و در شماره پیشین به مباحث تعریف سرقت، انواع سرقت و دسته‌بندی سارقان پرداختیم. در ادامه و در این شماره به عوامل مؤثر در سرقت و پیشگیری با آن می‌پردازیم.

ادامه مطلب...