سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر نوع رفتارى که با قانون جامعه، درگیر باشد و مجازاتى براى آن تعیین شده باشد بزهکارى نامیده مى‌شود و فردى را که مرتکب بزه(1) شده باشد مأموران دولت حق دارند وى را دستگیر نموده، تحویل مقامات مربوط دهند. بزهکارى به رفتار ضداجتماعى گفته مى‌شود. رفتارى که باعث دخالت در حقوق دیگران، بر هم زدن رفاه جامعه و یا خود شخص شود. به‌عنوان مثال مى‌توان سرقت، استفاده از مواد مخدر، فروش مواد مخدر، قتل، فحشاء، اذیت و آزار رسانیدن به دیگران را از جمله رفتارهاى بزهکارانه نام برد.
 
(1) . بزه به عملى گفته مى‌شد که خلاف قانون و مقررات اجتماعى باشد. این واژه در مورد کودکان و نوجوانان به کار مى‌رود و براى بزرگسالان از واژه جرم استفاده مى‌شود.
 
از اواخر قرن نوزدهم ارتکاب رفتارهاى بزهکارانه از جانب کودکان و نوجوانان در کشورهاى بزرگ صنعتى بیشتر جلب توجه نموده است. در مورد علت بزهکارى عقاید مختلفى ابزار شده است. بسیارى از جامعه‌شناسان، روانشناسان، جرم‌شناسان و روان‌پزشکان معتقد هستند که هرچه جوامع به سمت تکامل صنعتى و مادرى پیش بروند و از "معنویت" دور شوند به همان نسبت نیز تبهکاری، قانون‌شکنی، بزهکارى و ارتکاب اعمال ضدّ اجتماعى بیشتر مى‌شود. همچنین این عقیده عنوان مى‌شود که "سستى اعتقادات مذهبی" و فرو ریختن اعتقادات و ضعف اخلاقیات باعث ضعف "وجدان" یا پلیس باطنى فرد گشته، ارتکاب به اعمال ممنوع را بیشتر مى‌سازد.


مطلب بعدی : دانلود کتاب آسیب های اجتماعی