سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

 

انسان پس از طی دوران طفولیت و نوجوانی به مرحله ای سرشار از احساس ، که همان جوانی است پا می گذارد . دورانی که یک جوان توانائیهای مختلفی را در خود می بیند و صلاحیت انجام امور مهم را نیز ، در خود حس می کند . طبیعتاً هر انسانی بنابر شرایط و موقعیت های متفاوت ، از تربیت متفاوتی هم برخوردار بوده است . لذا بسته به این تفاوتها ، خواسته ها و نیازهای افراد هم مختلف است .

چنانچه والدین فرزندان خود را به گونه ای تربیت کنند که به طور معمول از کمبودی برخوردار نباشند ، معمولاً در دوران حساس جوانی ، کمتر دچار انحرافات مختلف اخلاقی می شوند . اما گاهی محبت های افراطی والدین و در اختیار داشتن امکانات رفاهی بسیار و یا از طرفی کمبود محبت والدین نسبت به فرزندان و عدم توجه به آموزش هنجارها و رفتارهای اجتماعی مهم ، مانند مسئولیت پذیری یا مسئله مشارکت در انجام امور فردی و اجتماعی ، ممکن است فرزندان را به افرادی ناتوان در جامعه تبدیل کند .

ادامه مطلب...


      

طی روزهای اخیر شاهد انتشار اخبار گوناگونی در خصوص وجود مشکلات و آسیبهای خانوادگی هستیم که به ما یادآورمی شود، بحرانی در همین نزدیکی در حال وقوع است معضلی که می تواند همراه با فرخنده ترین رویداد زندگی هرانسان یعنی «ازدواج» آغاز شود و به تمام لایه های زندگی اجتماعی تعمیم یابد...

کاهش طلاق در گرو آسیب شناسی ازدواج است

 این گونه است، که تمام جامعه، قربانی خواهد شد. برای آنکه یک بار دیگر مصایب آشفتگی و نا بسامانی در خانواده را یاد آور شویم، گفتگویی با هاشم مهدی زاده، کارشناس ارشد مددکاری انجام دادیم که از نظر می گذرد. 
? آقای مهدی زاده! در روزهای اخیر،آماری از سوی معاون مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان ارائه شده که از افزایش طلاق در روستاها حکایت دارد، به اعتقاد شما علت این روند چیست؟ 

ادامه مطلب...


      

با انتشار آمارهای رسمی از افزایش طلاق در شهرها و روستاها زنگ خطری برای موضوع فروپاشی بنیان خانواده و اصول اخلاقی به صدا درآمده است؛ کارشناسان و مسئولان، هر‌یک در راستای مقابله با این مسئله راهکارهایی ارائه می‌کنند.

طبق آمارهای منتشره از سوی نهادهای مرتبط با مسائل خانواده، در سال‌های اخیر شاهد افزایش پدیده نامبارک طلاق هستیم؛ در حالیکه تعالیم دینی و عرف معمول جامعه وقوع طلاق را نمی‌پسندد به دلایل گوناگونی این پدیده رشد پیدا کرده، تا جایی که موجبات نگرانی مردم و مسئولان را فراهم کرده است. در این افزایش رو به رشد، عوامل متعددی از جمله عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دخیل‌اند و لازم به ذکر است که کارشناسان معتقدند ریشه‌های این مسئله را باید در گذشته و نسل‌های قبل‌تر نیز جستجو کرد. باید تامل کرد چرا پدیده‌ای که در گذشته قبیح بوده و حتی افراد از آوردن نام آن نیز اکراه داشتند تا این حد قبح خود را از دست داده که به عنوان یکی از راحت‌ترین راه‌حل‌ها در صورت بروز مشکل میان زوجین مطرح و عملی می‌شود.برای آگاهی بیشتر از عوامل وقوع طلاق، شناخت ازدواج‌های ناصحیح و راهکارهای جلوگیری از تبدیل شدن این مسئله به بحران، با رضا ببری، آسیب‌شناس اجتماعی و عضو انجمن مددکاران ایران به گفت‌وگو نشسته‌ایم که از نظرتان می‌گذرد:

در حال حاضر میانگین سن زندگی مشترک در کشور ما چند سال است؟

بنده در این زمینه پژوهش خاصی انجام نداده‌ام، اما نکته‌ای که تقریباً به اثبات رسیده این است که اکثر طلاق‌ها یا در 3 سال اول زندگی یا بعد از گذشت 20 سال از شروع زندگی رخ می‌دهد.

به طور کلی چرا آمار طلاق در سال‌های اخیر رو به افزایش رفته است؟ آیا دهه مشخصی می‌توان برای آن ذکر کرد و دلایل آن چیست؟

طبق بررسی‌های انجام شده در طول 8 سال گذشته آمار ازدواج رو به کاهش و طلاق رو به افزایش بوده است. آماری که ثبت احوال ارائه می‌دهد 8 سال گذشته را بررسی کرده است، اما اگر بخواهیم طلاق را به عنوان یک مسئله اجتماعی بررسی کنیم ریشه‌های آن را باید در سال‌ها پیش جستجو کرد.
ادامه مطلب...


      
عوامل گسترش خیانت های زناشویی

خیانت های زناشویی سابقه ای به بلندای طول عمر بشر دارد. اینکه تلقی جامعه از خیانت های زناشویی چیست و چگونه این موضوع تغیر شکل داده است جای بحث و بررسی دارد..............

جهنمی از جنس خیانت

خیانت های زناشویی سابقه ای به بلندای طول عمر بشر دارد. اینکه تلقی جامعه از خیانت های زناشویی چیست و چگونه این موضوع تغیر شکل داده است جای بحث و بررسی دارد. برای مثال گاه مشاهده می شود آنچه در گذشته قابل تحمل بود اکنون به یک عامل اصلی برای از بین رفتن یک ازدواج تبدیل شده است. به نظر می رسد آگاهی افراد در زندگی بیشتر شده و دیگر زوجین به حقوق شخصی و فردی خود آگاهی بیشتری یافته و گاه به نظر می رسد که زوجین نسبت به نسلهای پیشین پر توقع تر شده اند و به همین دلیل است که افراد مثل گذشته تحمل هر رفتار یا اتفاقی را ندارند. 

ادامه مطلب...


      
بهترین برخورد با بچه های طلاق

طلاق به نظر کلمه ای است ساده اما پشت آن دنیا دنیا حرف نهفته دارد. وقتی خانواده ای متلاشی می شود، همه اعضای آن از نوزاد تا بزرگسال آسیب می بینند. محال است بتوانید کاری کنید بچه ها آسیب نبینند اما اگر تلاش کنید و درست رفتار کردن را بیاموزید، می توانید میزان آسیب را به کمترین حد برسانید.

اینکه چطور باید این کار را انجام دهید، روشی به نظر ساده اما دشوار دارد چون همه رفتار و گفتار شما باید به این سمت سوق یابد که بچه ها مطمئن باشند در وقوع این اتفاق بی تقصیرند و درست است که نمی توانند کاری انجام دهند که تصمیم شما عوض شود اما مهم تر از همه این است که رابطه فرزند با مادر و پدرش خونی و همیشگی است.

این رابطه مثل رابطه همسران نیست که قراردادی باشد و با یک توافق و برگه شروع شود و همان طور به پایان برسد. پدر و مادر همیشه و هر جای دنیا باشند، مال او و تکیه گاهش هستند و دوستش دارند.

هر چقدر شما مانند دو فرد بزرگسال عاقل و منطقی آگاهانه تر عمل کنید، کودک کمتر آسیب می بیند. به هیچ وجه نباید به خود و خانواده تان اجازه دهید به طرف مقابل که روزی همسر شما بوده، توهین شود زیرا او هنوز والد فرزند شماست و فحاشی و توهین به او زمینه ساز تخریب تصویر ذهنی فرزندتان از مادر یا پدرش خواهد بود.

ادامه مطلب...


      
زنان مطلقه؛ زندگی در حاشیه

 

زنانی که به دلایل مختلف همسرانشان را از دست می‌دهند یا از همسرانشان جدا می‌شوند به یکباره با جهان دیگری روبه‌رو می‌شوند، دنیایی که بسیاری از مختصات آن ناآشناست.

دشواری‌هایی که این زنان تاب می‌آورند عمدتا به دغدغه‌های معیشتی عاطفی، نوستالژی زمان از دست رفته، وسواس‌های فکری، حاشیه‌های ناخواسته از برخورد نامناسب اطرافیان و ... است. طلاق صدالبته پدیده تلخی است، همچنان که حوادث و بیماری‌هایی که منجر به فوت یکی از زوجین می‌شود، اما به طور مسلم آنچه از تلخی این پیش‌آمدها می‌کاهد شیوه مدیریت آنهاست.

ادامه مطلب...